Zelf bezorgdatum kiezen
De meeste variatie in smoothies en sappen
Milieu verantwoordelijke fles
100% Troeploos

Waarom is lijnzaad zo gezond?

 In Blog

Eet jij regelmatig lijnzaad? Tegenwoordig kan je in vrijwel iedere supermarkt wel lijnzaad vinden en menig fitgirl voegt één of een paar eetlepels lijnzaad toe aan haar breakfast bowl ’s ochtends. Maar waarom is lijnzaad zo gezond? En wat is de beste manier om lijnzaad te eten?

Omega-3-6-9

Je hebt vast wel eens gehoord van de omega 3-6-9 vetzuren. Binnen die vetzuren zijn ook weer twee soorten vetzuren: de enkelvoudig onverzadigde vetzuren en de meervoudig onverzadigde vetzuren. Omega-9 is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur en vind je vooral in olijfolie en avocado. Omega-3 en omega-6 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren.

Wat veel mensen niet weten, is dat omega-3 en omega-6 met elkaar in balans moeten zijn voor een optimale gezondheid. Ook al, worden omega-3-6-9 vaak in één keer samen genoemd, omega-9 staat los van omega-3 en omega-6. De omega-6 vetzuren zijn ontstekingsbevorderend en ook al klinkt dit niet gezond, een beetje hiervan is wel gezond. Ontstekingen zijn namelijk nodig om ongewenste binnendringers in het lichaam op te ruimen en bijvoorbeeld een wondje te helpen genezen. Teveel hiervan is echter niet goed, omdat je lichaam dan sneller ontstekingen gaat creëren op plekken in het lichaam waar dit niet nodig is.

Omega-3 vetzuren zijn ontstekingsremmend en uiteraard ook zeer belangrijk. Naast dat deze vetzuren ontstekingen remmen, zijn ze ook heel belangrijk voor een goede hersenfunctie en een gezond zenuwstelsel. Het probleem met het gemiddelde Westerse eetpatroon is dat omega-6 vetzuren over het algemeen heel goedkoop zijn en daarom aan diverse voorverpakte producten worden toegevoegd. Omega-6 vetzuren vind je bijvoorbeeld in zonnebloemolie, arachideolie, maisolie, margarine en sojaolie.

Waarom zijn die omega-3 vetzuren zo belangrijk?

Wat belangrijk is om te weten, is dat omega-3 uit drie soorten vetzuren bestaat: ALA, EPA en DHA. ALA vind je vooral in noten en zaden, de andere twee in vette vis, algen en zeewier. Echter, wanneer je de juiste balans hebt tussen omega-3 en omega-6, kan je lichaam zelf van uit ALA de andere twee vetzuren EPA en DHA aanmaken, maar dit kan niet als je lichaam teveel omega-6 vetzuren binnenkrijgt. Hierdoor krijg je bij een overschot aan omega-6 vetzuren al snel een disbalans tussen ALA, EPA en DHA, zeker als je niet regelmatig vette vis, algen en zeewier binnenkrijgt. Vegetariërs en veganisten moeten dus extra opletten, voor hen is de juiste omega-3-6 balans extra belangrijk!

Lijnzaad voor de juiste balans

Daarnaast ontwikkelt je lichaam eerder ontstekingen als je teveel omega-6 vetzuren binnenkrijgt en hebben omega-3 vetzuren veel meer gezondheidsvoordelen dan omega-6 vetzuren. Maar hoe krijg je die juiste balans tussen omega-3 en omega-6?

De ideale balans tussen deze twee is 1:1 tot 1:3 (de 3 is voor omega-6). Echter is bij een Westerse leefstijl een omega-3-6 balans van 1:9 of zelfs 1:30 eerder regel dan uitzondering. De ideale balans vind je door bronnen van omega-6 zoveel mogelijk te elimineren en bronnen van omega-3 toe te voegen aan je voedingspatroon. Dit komt omdat alle bronnen van omega-3 ook omega-6 bevatten, precies in de juiste verhouding die voor je lichaam optimaal is.

omega 3 balans

Lijnzaad is van alle noten en zaden de beste bron van omega-3. Kies wel voor gebroken lijnzaad, want anders kan je lichaam het omega-3 uit lijnzaad niet opnemen omdat de vezels van lijnzaad vrijwel onverteerbaar zijn voor je lichaam. De beste vorm van lijnzaad voor de opname van omega-3 is lijnzaadolie. Dit kan je tegenwoordig gewoon in de supermarkt vinden. Je kan bijvoorbeeld een eetlepel lijnzaadolie toevoegen aan je havermout of smoothie. Voeg jij wel eens lijnzaad toe aan jouw maaltijden? Inspireer anderen en deel jouw favoriete recepten met lijnzaad in onze JUIZ~S community op Facebook!

Recente blogs

Laat een reactie achter

0
webstation webdesign webdevelopmentwordpress webdevelopmentgroentesapvoorjaar